Biokonferencen 2013 – Hjernen og læring

At være på som elev, er at tackle iPad, iPhone, iPod, Smartphone, Tablet og computer på samme tid, samtidig med at kunne svare på kærestens opkald, alt dette samtidig med at der foregår en undervisning i spansk eller biologi – det er undervisningssituationen for flere elever i gymnasiet i dag.

En interessant undervisningssituation og udfordring i det udvidede klasserum, både for eleven og i særdeleshed også for læreren, øjenkontakten er gået fløjten.

Men hvordan klare lærer og elev denne udfordring – kan eleverne multitarske? Kan eleverne være på flere steder på samme tid uden at det betyder at vi mister noget i indlæringssituationen? Der er folk som forsker i hvad dette betyder for undervisningen og elevernes indlæring.

FaDB har bestemt at året biokonference skal have temaet: Hjernen og læring. Og argumentationen har du som læser af dette allerede fået.

Vores indlæring er i hænderne på dopamin kunne man for nylig læse på www.Naturvidenskab.dk, men sandheden er måske snarere at der både er dopamin, koncentration og søvn involveret i den optimale indlæringssituation.

Og Ikke blot søvn, spiller en vigtig rolle for indlæring og hukommelse, men også fysisk aktivitet.  Forsøg har vist at den øgede indlæring hænger på bøjler af motion, fitness og dyrkelse af sport på eliteplan.

Twitter, Facebook, Instagram og fraværsstatestikken på Lectio kæmper om elevernes gunst og koncentration. Og ofte er det ikke lærens virtuelle udformninger og læringen som vinder.

Vore elever bombarderes med elektroniske indtryk døgnet rundt og timerne i gymnasiet bliver let en kampplads hvor koncentration kun findes i brøkdele af et sekund.

Men hvad er det der sker i hjernen når vi modtager så mange indtryk og signaler? Hvilke hjerneprocesser går igennem og etableres læring/hukommelse overhoved?

Hvad siger den nyeste hjerneforskning om hvordan hjernen etablerer læring og hukommelse.  Og hvordan kan læring og hukommelse optimeres hos den enkelte. I dette spændingsfelt kan også inddrages forhold og faktorer som er med til at hindre eller besværliggøre læring. Her kan nævnes misbrugsstoffer, manglende søvn og manglende kendskab til læringsredskaber. Og hvad betyder forkert kost?

Søvn og vågen tilstand er to nødvendige biologiske fænomener, der er grundlæggende for vort liv, men i særdeleshed også i forhold til vores hukommelse og læring. Men hvordan fungerer menneskets hukommelse og hvorfor er vores evne til at huske facts ikke imponerende og hvordan påvirker manglende søvn indlæring?

Ja som I kan se er der nok af spørgsmål og problemstillinger at tage fat på – og hjernen og læring bliver altså temaet for den kommende biokonference som finder sted den 26.-27. september i Københavnsområdet. Sæt allerede kryds i kalenderen nu så du ikke glemmer den.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *