Så måske noget med en virtuel rejse i klimaændringer fodspor

Invitation

Hvilken effekt har den globale opvarmning på fotosyntesen i Arktis? Hvad betyder tidligere snesmeltning for blomster og bier i Grønland? Hvordan reagerer moskusokser på mere eller mindre sne i NØ Grønland? Svarene på dette og meget mere kan findes i de indsamlede data fra Grønland, som er tilgængelige online. Hvordan disse data kan gøres brugbare og relevante i gymnasiet, vil et nyt projekt fokusere på med hjælp fra gymnasielærere i Rigsfællesskabet.

Nye, virtuelle læringsplatforme baseret på aktuelle kvantitative data kan være et vigtigt bidrag til undervisningen på ungdomsuddannelserne. Et nyt projekt, Virtuel rejse i Arktis – dyk ned i klimaforandringerne, har fokus på at formidle viden om klimaforandringerne og deres påvirkning af naturen i Arktis til elever på ungdomsuddannelserne i Rigsfællesskabet. Ét af projektets slutprodukter er en online læringsplatform, hvor man virtuelt kan bevæge sig rundt i naturen i Grønland, finde data og se film fra felten. Eleverne kan også lave deres egne undersøgelser lokalt og sammenligne resultaterne (f.eks kuldioxid, ilt, temperatur) med eksisterende data fra Greenland Ecosystem Monitoring (GEM) programmet. GEM har i 25 år har overvåget effekter af klimaforandringer på økosystemerne i Grønland og GEM databasen indeholder ca. 97 millioner observationer der kan hjælpe med at skelne årsvariationer fra langtidseffekter. De indsamlede data er derfor oplagte som baggrund for den mest tidssvarende gymnasiale undervisning om klimaforandringers påvirkning af naturen i Arktis.

Projektet vil udarbejde undervisningsressourcer til biologi-, og naturgeografiundervisningen, samt til brug for samfundsfag, NV, fysik og kemi med en e-bog, øvelsesmaterialer, praktiske guides og virtuelle rejser til frontlinjen af klimaforskningen.

Hvilke typer af undervisningsmateriale og emner vil vække interessen hos dine elever?

Dette spørgsmål er baggrunden for en kort workshop, som skal være medvirkende til at projektet får indarbejdet så mange ideer og input som muligt fra gymnasielærere. På workshoppen vil der blive givet en introduktion til GEM-programmet og de indsamlede data samt aktuelle resultater fra overvågningen i Grønland.

Hvornår: 16. marts 2021, kl. 13-15 CET Hvor: zoom (online)

Pris: deltagelse er gratis
Tilmelding:
https://events.au.dk/virtuelrejseiarktis/signup Tilmelding: senest d. 1.3. 2021

Vi glæder os til at se jer!

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og udarbejdes i et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Grønlands Naturinstitut og Frederiksborg Gymnasium og HF.
Kontakt: g-e-m@au.dk

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.